Ordbruden

Alla inlägg under januari 2013

Av Ordbruden - 11 januari 2013 19:48






jo men morgonen började med en förvandling. maja blev marilyn monroe och vi åkte till studion och erik hjälpte oss med alla blixtar och så var jag fotograf på riktigt och bilderna blev så bra och efteråt var jag så rusig att fotoläraren sa att jag såg nykär ut och det var väl ungefär så det kändes. damn.


bilden lånad från eriks instagram.

jag har världens snyggaste leggins.

 

 

och så äntligen är han här. nu kör vi.






Av Ordbruden - 11 januari 2013 18:48

april och jag ville lägga mig ner och dö, inte finnas till och ändra någon annan. jag kunde inte det, var inte tillräcklig. men åkte till stockholm igen och halvflyttade till kungshamn och tog körkort och hånglade till kents jag är inte rädd för mörker en hel natt.


 

vi firade eriks födelsedag i ett hus eftersom husägaren var i thailand och det var så mycket "välkomna hem till oss" över det att man bara var tvungen att älska det och jag sov inte ensam och morgonen spenderades under ett täckte på en altan och vi åt frukost ute eftersom det var vår och vi spelade piano och gjorde sjuka saker och kastade skit och tyckte om varandra väldigt.


 

jag tog körkort, sålde en tavla, körde bil med mina blondiner, checkade parkeringsplatser och grillade. fick veta hur det var, gick sönder, åkte till stockholm med sandra och praktiserade i riksdagen.


 

bodde på världsfint hotell, fotade massa, ville inte flytta hem, hade ont i hjärtat men älskade stockholm så mycket att jag trodde jag skulle gå sönder. lyssnade på happy ending och hoppade.

Av Ordbruden - 11 januari 2013 18:22

mars kan vara bästa månaden på hela året. jag reste runt, fotade i mängder, fick veta hur allt låg till, levde som om jag bara hade femtionio minuter kvar.


 

jag åkte fel tåg, hamnade i skövde, träffade emil, älskade kultur och idéhistoria-kursen, tittade på erik och andra i ungdomens riksdag, ringde dem när någon svimmade på skärmen, fick bevisat att det var fel på min mage, pluggade körkortsteori med erik, maja och hanna och erik lovade att vi skulle bygga ett miniväxthus. det har vi inte gjort än.

 


 

åkte till kungshman, hade mellomys med sara, träffade sötaste tanten, slog sönder mina knän när jag spelade hockey, åkte skridskor med skolan, erik brottade ner mig, fotade farmor. hängde i skogen med erik, talade klarspråk och åt pannkakor. åkte väldigt mycket kollektivtrafik. gick på restaurang, spelade vindruvespel med oskar. hängde på jazzklubb i göteborg och tittade när erik spelade. var stolt och det var stjärnklart.

 

 

uppdragsfotograferade. massa band som spelade. blev alldeles kär i visan om metta fock. skrattade åt dragningskraft och det var vår och allt kändes bra. gjorde mat mitt i natten och sov inte ensam.

 

 

åkte till stockholm och hade de bästa av dagar. de bästa på hela året. var sjuk på vägen upp, sov i eriks knä och delade stefan andersson i lurarna. låg på golvet och fotade, pussade maja, spexade med utklädningskläder, såg på teater, var ute och gick i natten, stod på skeppsholmen mitt i natten och trodde alla ord. var bubblig och dansade på en båt. gick alldeles för nära med nästanhänder och någon viskade "på kommendantshusets vind går en kvinna omkring" i mitt öra och pekade på en tavla. jag var kapabel att sno en klänning från kungliga dramatens klädförråd och var allmänt superlycklig.

Av Ordbruden - 11 januari 2013 17:50

februari var fylld med spex till bredden. februari känns alltid väldigt hoppfullt. jag var supermodig och dödsrädd och kär. och snygg.

 

 

hängde med mina fina tjejer och äcklade oss allmänt. delade hemligheter, drog dåliga skämt och provade varandras kläder. körde upp saker i näsan. dessutom anmälde jag oss alla till en skidresa som blev ofantligt lyckad. sofia grät och jag körde in i ett träd. men vi hade med oss massa fika och alla var glada. fast jag tappade sofias kamera tre gånger. men men.

 

 

fyllde arton och var helt sinnessjukt lycklig. firade dagen med mina bästa i göteborg. åt fin mat, maja och leo fick barn. vi däckade på en bänk och jag fick ett efterlängtat sms, slängde mig på golvet och hade allmänt glädjerus - sa fel personnummer och skrattade åt livet. maja spillde fanta mellan brösten och alla kysstes på pusstationen. bästa bilderna tog terese.

 

 

firade tillsammans med ett halvt kompani. tog på allas ben. sofia och maja hade frågetävlingar om mig. de drack tretton glas bål och blev höga på socker. jag skedade och somnade efter fem. maja bloggrapeade mig, vi bjöd björn på fika morgonen efter, maja kallade honom bjarne och jag gick på dejt med emil några timmar senare.

 

 

jag hade lite ont i hjärtat, fäste det på bild, gick på matmässa med superhjälte + girlfriend. drack latte och åt blåbär. fotade rokoko med maja och erik och såg på film med pappa. skrev min första riktiga låt mitt i natten och var tvungen att ringa erik. hade något lyckorus att kanalisera.

 

 

jag gick på konsert, fotade, hängde med massa barn, tog med erik, sov fem personer i en säng. skedade, knödde, myste. däckade på en filt utomhus dagen efter för det var vår och jag kylskåpsdansade. fick  veta att jag inte var något substitut men kände mig ändå som ett. leo ville dessutom adoptera ett barn.

 

 

jag köpte bästa boken, hade picknick med leo i alingsås för det var vår, fick panik när jag övningskörde och gick ur bilen. tapetserade eriks skåp. gick av bussen för tidigt och lyssnade på kent och var lite trasig och lite pirrig och lite fundersam och åt alla håll på samma gång.

Av Ordbruden - 11 januari 2013 17:27

och nu är den här - bianca lagerlöfs årsresumé 2012. maja har längtat.


januari månad började året. saker som gått i kras limmades ihop.


 

jag hade lockigt hår, var söt KÄS:ade (kramas, äta, slappa) med leo och terese, gick på barnbio, såg på hockey, drogade youtubeklipp, åkte på kalas och vann andrapris i regionens bästabildtävling. var lite bitter eftersom jag var fem röster ifrån ettan. eriks hund röstade.


 

jag sjöng när erik spelade, hängde i mörkrummet och framkallade vrålsnygga bilder på maja. det skämtades om mina bröst som vanligt och jag kallade mig för bengt...som vanligt.


 

ordnande maskeradbarnkalas för min lillebror. terese och jag var tjockisgubbarna i alice i underlandet. vi grillade korv utomhus med patrik stjärna och robin hood. fulade oss allmänt.

 

 

sen var jag lite snygg och fotade mig själv. erik fotade mig i studion och jag skrev på min kropp och var allmänt lycklig.

   

Av Ordbruden - 7 januari 2013 11:51

så jag sover för lite natten innan men vaknar ändå taggad. min fina kusin hämtar upp mig och vi åker bil, fotar laholmskyltar, surrar, gpsar och lyssnar på rix fm med samma låtar om och om igen - i nära hundra år innan vi äntligen anländer till destinationen. dagarna är tänkta att spenderas på islandshästgård i skåne tillsammans med annan kusin som jobbar med hästarna som vunnit vm. inte lite coolt.

 

 

första dagarna hinkar vi te, fixar med alla hästar, mockar, fodrar, släpper in och ut hästar, rider, åker fyrhjuling över vattendrag och myser allmänt asmycket.

 

 

nyårsaftons förmiddag spenderas i kristianstad med shopping, mathandling och allmänt span. väl hemma börjar kocken med nyårssupén medan hanna och jag kör ut mängder med hö till hästarna samt smäller raketer i hopp om att de ska vänja sig. sådanat är dock inte fallet. så efter trerätters, massa prat,  dans på soffstöd, skål, mys, prat, happy-new-year-låtar, mer skål och gott nytt år och grejer - får vi dra på oss overaller, åka fyrhjuling och leta hästar. ganska mysigt faktiskt, nu när det gick bra med alla...

 

nyårsdagen spenderas i soffan med stora skålar popcorn, kladdkaka, glass och te. vi hoppar helt över all middag den dagen och ser enormt många filmer. någonting återkommande under alla dagar.

 

 

sista dagen bjuder på relativt bra ljus för fotografering. jag totalförälskar mig i skånehus och stenstall och ville verkligen inte åka hem.

 

 

hästarna är allmänt awesome, biter varandra och jag klickar oförskämt bra med hunden... ja, erik - en hund!

 

 

vi släpper ut hästar, fodrar alla boxar, dansar till radion och sedan gör vi det bästa under hela skåneresan - driva hästar. vi sitter tre personer på en fyrhjuling och åker bakom en flock. jag försöker fota det, ber en bön att inte tappa kameran eller förslagsvis själv trilla av. det går bra, alla hästarna springer till sist åt rätt håll och jag lägger ner kameran.

 

 

och medan jag tar några halvprovocerande bilder pratar elin och hanna med mysgubben.

 

 

sedan driver vi tillbaka alla hästar utom en som jag sedan rider på. det mesta går bra tills vi går omkull i en galoppbacke. en erfarenhet rikare - som linnea säger. och när både jag och hästen slutat skaka, inga skador uppfattats och vi ridit tillbaka är det elins tur att rida en vmhäst och hanna och jag åker bakom med fyrhjuling och världens bästa bilder blir det inte men jag älskar att åka fyrhjuling. mer än allt. typ.

 

och elin lagar mat och jag blir kär i smörstekta champinjoner och ingen vill inse att vi snart måste åka hem. så vi gråter och kramas och lovar att komma tillbaka oerhört snart.

 

 

Av Ordbruden - 4 januari 2013 19:07

så jag bjuder dem på fika, blir generad när de säger till honom att vara på och hon ropar att jag är singel. sen får jag sortera papper och klistra igen kuvert för att få skriva ut nära en miljard boksidor som är mina.


så jag stoppar i tjocka, ensidiga blad i vadderade kuvert, skriver adresser på och klistrar igen. hoppas.


tänker på min låg- och mellanstadiebästis. hur vi skrev berättelser i vikböcker och skrev rabén & sjögren ovanför titeln. känns lite konstigt, att jag tio år senare skickar ett seriöst bokmanus till dem.


 


sedan söker jag en skola i santa barbara och tänker att jag får vänja mig vid solen. inte kasta sten emot den för jag hatar den. bad romance är en bra låt - i alla versioner.

Av Ordbruden - 3 januari 2013 19:19

så jag springer sista biten hem. är öm i högerfoten efter gårdagens vurpa med hästen. trodde jag skulle bli pigg av promenaden. längtar tillbaka till skåne. skriver arga texter i worddokument jag antar jag inte borde publicera men överväger det ändå.


kontentan av texten är i alla fall att det måste finnas någonting mer än allt som är nu. att jag ska långt härifrån, göra min grej och bli ännu mer awesome.


så jag kollar igenom bokmanuset igen, skriver ett följebrev - fast besluten om att inte ge upp, i alla fall aningens hoppfull fortfarande. söker jobb på roliga ställen - fanatiskt tror jag det måste finnas någonting annat än tråkiga, struliga jobb. imorgon skall bjuda på choklad-på-choklad-fika och försöka inte ha några förhoppningar. inga förväntningar heller för den delen, blir bättre så.


nedan följer två supersnygga bilder på mig. för fan vad trött jag är på smutsigspegel+blixtbilder. gah.

 

åh, herre min get. fan vad jag tror att jag är något.


Ordbruden


En bekräftelseknarkande, egenkåt allroundkonstnär – besatt av ord, kylskåpsdans och suddiga förgrunder. Med ett hjärta som pulserar och en sen tonårsrevolt.

Om att få vara och inte ständigt vilja bli. Om att inte verka svår men ändå vara det.

     

.sätta kedjor på en Hurricane

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

     

.i en frusen tyst minut

     

.vilja bli

     

.där din axel blir till hals

       

.det luktar lite dig om mig

.och en liten tagg borrades in i hennes rygg

     


Skapa flashcards