Ordbruden

Alla inlägg under maj 2013

Av Ordbruden - 28 maj 2013 22:52

  


vi filmade en del i stockholm

det gör mig bubblig

maja blev en hejjare på att växla mellan skärpa och oskärpa

outfiten för dagen är ju ett kapitel för sig

och så jävla bra precis som allt annat

helt enkelt



Av Ordbruden - 27 maj 2013 23:41

gick igenom mitt arkiv eftersom jag ändå inte sovit speciellt många timmar de senaste dygnen och eftersom jag ändå ska upp och köra skiten ur skolan imorgon. well, för ett år sedan var jag nydumpad men ändå kär i någon annan, stressad och bitter men förbannat glad för jag hade precis kommit hem från en köttkväll innehållande kött (whaaat?), the killers, eurovision, dansuppvisning, nakenbad och grymma tjejer. 


liksom förra året har dagarna spenderats med maja. vi har besökt huvudstaden och sprungit omkring på kullerstensgator i gamla stan och andra stadsdelar, skrikit oss hesa till p!nk, blivit höga på stämningen och fanta, dansat och sjungit "dancing though" på tunnelbanestationen, köpt supertighta jeans, ropat "GOD MORGON STOCKHOLM", dansat vårt hårdaste på en efterfest, tagit stört många bilder och filmat överexponerade sekvenser. det har varit vackert - jävligt vackert. inte bara "vi ville att det skulle vara awesome så vi säger att det var det för det ser bra ut på facebook" utan det har verkligen varit awesome. pure awesomeness som man säger när man är i england och inte lyssnar på jazz. jag har dessutom slagit kungliga kullerbyttor utanför hissen på våning fem på hotellet och blivit ombedd av två män att göra om det. det gjorde jag. och så gjorde jag en baklänges. 


imorgon eller en annan dag (mest troligt) kommer jag kräkas upp massa bilder här. om någon nu läst såhär långt. det är väl typ maja och queen of kammebornia - men vafan, det är väl mer än tillräckligt!


om en vecka har jag sprungit runt i mina ewa i walla(or) bland alla pråliga balklänningar. och nästan tagit studenten. g a l e t ! men mer om det en annan kväll. eller natt. 

Av Ordbruden - 23 maj 2013 17:59

jag vet inte men jag har lust att reta skiten ur folk. vara en provokativ jävel och göra andra generade genom att trycka upp sanningen i ansiktet på dem. jag vet inte vad jag ska göra bara.


och jag skäms som fan när de säger "palla ditt liv just nu!" med flirt i england, superutbildning i höst och allmänt grymt studentliv. ja, men varför känner inte jag så då?


så jag får säga till mig själv som jag gör ibland. "skärp dig falkman", det är inget skämt - jag säger så! med ungefär samma tonläge som min kusin har när hon skäller på en häst. ja, men det fungerar.


så jag målar naglarna orangea för jag vet att jag tycker jag ser mer hip ut då. och jag taggar helgen i stockholm med min följeponny och om en stund ska jag ut och fota min bästa brasilianare halvnaken i skogen. inget skämt. det är till en seriös skoluppgift. vi får tydligen inte fota naket men hur ska man annars kunna gestalta tarzan?!


bäbis och jag jobbar vidare på att känna oss awesome. mamma föreslog att vi kan sälja hen (hahahaha) på ebay. jag menar, alltid retar det någon.

 


jag insåg precis att det blir fantastiskt kul om england ser det här. eftersom han inte förstår svensk sarkasm. inte svenska över huvud taget faktiskt. jo: helvete.

Av Ordbruden - 22 maj 2013 23:33

 


och solen sken och även om jag inte riktigt vågade så såg jag ändå honom genom linsen och fäste honom på min bild.




Av Ordbruden - 22 maj 2013 23:28

 


en kväll i förra veckan. första sommarkvällen. bara ben, klänning och converse. och han spelade sin låt för mig medan jag flätade håret, innan hon kom och värdelösa hoppbilder togs ute på gräsmattan som om vi vore på väg till första skoldagen. 


vi var sena och lyckliga. så jag fotade. för att.




Av Ordbruden - 21 maj 2013 19:14

historien om mannen i den vita hatten (16 år senare)


i tre års tid har låten viskat om vad som skall komma. studenten. oändliga utformanden och musikvideos och koreografier har jag sett när jag blundat. har sett hur hon skrattar och hur den vita klänningen fladdrar i vinden när hon dansar sitt hårdaste på stranden där vågorna rullar in. har sett de bortklippta scenerna, den konstnärliga filmningen och regin. har sett hur han letar efter henne i folkmassan men hur hon försvinner likt drömmar när du vaknar.


jag tänker på dig när jag sover, jag tänker alltid lite grann.

vi är som xy kromosomer, vi är som gjorda för varann. 


jag har lyssnat på covers. gjort en egen. samlat på extraverser. skrivit en egen. sett framträdandet live. aldrig känt så starkt för någonting i hela mitt liv. "jag hoppades att de skulle avsluta med mannen i den vita hatten." "då applåderar vi en stund till då."


har aldrig hört någonting liknande. inte då. inte nu. troligtvis inte heller sen. ingen låt har någonsin inspirerat mig lika mycket. den är grön. och hoppfull - jävligt hoppfull och hoppvänlig. 


och nu dansar hon igen.

 

  


och jag fick precis ett mail angående det faktum att jag som nittonårig förstagångssökande kommit in på yrkesfotografutbildningen:

 

"Det är fantastiskt att du kommit in på YH, jag sökte dit året
innan jag började på fotohögskolan och jag kom inte in.
Att du är så pass ung gör det hela ännu mer beundransvärt. 
Du är så jävla bra helt enkelt!"

 

 


Av Ordbruden - 20 maj 2013 19:57

Ja, jag gjorde det. På utbildningen som stod överst på önskelistan. Utbildningen med många sökande. Utbildningen som inte verkar anta nittonåringar utan mer utbildning och erfarenhet i bagaget. Utbildningen som förvandlar mig till en utbildad yrkesfotograf efter två år. Just den utbildningen, just den - kom jag in på.


Och herre min get vad jag önskar att skolan hade haft kameraövervakning så jag kunde se min reaktion igen. Minns inte riktigt men det var blandade skrik och segerdanser på någon bänk och ett bord.... 


och bilderna är från när jag var där på intervju och visade bilder och kände mig på toppen av

världen och fick panik när jag var tvungen att åka hem.

well - snart behöver jag inte åka därifrån för att åka hem...


Av Ordbruden - 20 maj 2013 09:12

 


jag brukar inte lägga upp frukostbilder.

inga matbilder alls.

bästa mornarna är de här. 

då jag kan äta frukost alldeles för länge.

kolla klipp och uppdatera sidor.

det där som kommer döda mig en dag.

men jag har hånglat till låten som spelas nu.

vet inte vad den heter.

Ordbruden


En bekräftelseknarkande, egenkåt allroundkonstnär – besatt av ord, kylskåpsdans och suddiga förgrunder. Med ett hjärta som pulserar och en sen tonårsrevolt.

Om att få vara och inte ständigt vilja bli. Om att inte verka svår men ändå vara det.

     

.sätta kedjor på en Hurricane

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

     

.i en frusen tyst minut

     

.vilja bli

     

.där din axel blir till hals

       

.det luktar lite dig om mig

.och en liten tagg borrades in i hennes rygg

     


Skapa flashcards